понеделник, 23 октомври 2017 г.

МЕРКИ ЗА ПОВИШАВАНЕ КАЧЕСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО

Утвърдена:
Директор  :
/Д.Бочуков



        МЕРКИ ЗА ПОВИШАВАНЕ КАЧЕСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО
на Основно училище “Неофит Рилски”,с.Горно Драглище,община Разлог,област Благоевград
                        ЗА ПЕРИОДА  2017 / 2018 г.












МЕРКИ ЗА ПОВИШАВАНЕ КАЧЕСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО

УВОД
С тези мерки се цели да се подобряват непрекъснато условията и редът за разработване на ефективна вътрешна училищна система за осигуряване на качеството на образованието.
Мерките са съобразени с принципите и изискванията към институциите за усъвършенстване на процесите за управление на качеството. Също така важно място заемат показателите, условията и редът за измерване на постигнатото качество.
Качеството на образованието се осигурява чрез управление на процеса на развитие на институцията (училището), основанo на анализиране, планиране, изпълнение на дейностите, оценяване и внасяне на подобрения.
Качеството на образованието в институциите се осигурява при спазване на следните принципи:
1. ефективно разпределяне, използване и управление на ресурсите;
2. автономия и самоуправление;
3. ангажираност, сътрудничество и социален диалог между всички участници в процеса на образованието и обучението;
4. удовлетвореност на участниците в процеса на обучението и на другите заинтересовани лица;
5. приемственост на политиките и постиженията, прилагане на добри педагогически практики;
6. непрекъснатост, прозрачност и демократичност в процеса за повишаване на качеството в институцията;
7. ориентираност на образованието и обучението към изискванията и потребностите на пазара на труда;
8. целенасоченост към постигане на високи резултати в процеса на обучение и образование;
9. лидерство и разпределяне на отговорности за постигане на целите на институцията.
Управлението на качеството е непрекъснат процес на взаимодействие между факторите и условията, от които зависи качеството на образованието и обучението и резултатите от него. Този процес се осъществява на национално, регионално и институционално равнище.
Измерването на постигнатото качество е съвкупност от действия за определяне на резултатите на институцията по критерии за конкретен период на измерване и съпоставянето им с определените равнища на качеството по всеки критерий.
Измерването на постигнатото качество в институциите се осъществява ежегодно чрез самооценяване.

РАЗРАБОТВАНЕ НА ВЪТРЕШНА СИСТЕМА ЗА ОСИГУРЯВАНЕ НА КАЧЕСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО И ОБУЧЕНИЕТО

Вътрешната система за осигуряване на качеството е съвкупност от взаимносвързани действия и мерки за постигане, поддържане и развиване на качеството на провежданото образование и/или обучение в институцията и резултатите от него в съответствие с държавните образователни стандарти за придобиване на квалификация по професии и на действащото законодателство.
Вътрешната система за осигуряване на качеството включва:
1. политиката и целите по осигуряване на качеството;
2. органите за управление на качеството и правомощията им;
3. правилата за нейното прилагане;
4. годишен план-график за провеждане на дейностите по самооценяване;
5. условията и реда за измерване на постигнатото качество чрез самооценяване.
Политиката и целите по осигуряване на качеството се разработват от директора, съответно от ръководителя на институцията в съответствие със стратегията за развитие на институцията.
Органи за управлението на качеството са:
- директорът, съответно ръководителят на институцията;
- педагогическият съвет – за училищата.
За функционирането на вътрешната система за осигуряване на качеството в институцията се определят комисия или комисии за:
1. разработване на правила за прилагане на вътрешната система за осигуряване на качеството и актуализирането им;
2. разработване на годишен план-график за провеждане на дейностите по самооценяване;
3. разработване на конкретни процедури по критерии и съответния инструментариум към тях за провеждане на дейностите по самооценяването;
4. провеждане на самооценяването;
5. изготвяне на доклад от самооценяването до директора.
Броят на членовете, съставът и срокът за изпълнение на работата на комисията или комисиите се определят от директора, съответно от ръководителя на институцията в зависимост от вида и обема на възложените задачи.
В състава на комисията или комисиите може да се включват и външни специалисти.
Комисията или комисиите се определят в срок до 5 септември, преди началото на всяка учебна година за училищата.
Директорът, съответно ръководителят на институцията:
1. Организира, контролира и отговаря за цялостната дейност по функционирането на
вътрешната система за управление на качеството;
2. Разработва политиката и целите по осигуряване на качеството;
3. Определя отговорника по качеството;
4. Определя състава на комисията или комисиите;
5. Утвърждава годишен план-график за провеждане на дейностите по самооценяването след приемането му от съответния орган и коригиращите мерки в хода на изпълнението му;
6. Утвърждава процедурите по критериите и инструментариума към тях за провеждане на дейностите по самооценяването;
7. Утвърждава коригиращи мерки и дейности за следващия период на измерване на качеството въз основа на годишния доклад за резултатите от проведеното самооценяване;
8. Провежда мониторинг на дейностите по осигуряване на качеството в институцията;
9. Представя годишния доклад за резултатите от проведеното самооценяване на регионалното управление по образованието – за училището или на Националната агенция за професионално образование и обучение – за центъра за професионално обучение;
10. Организира обучение на персонала за осигуряване на качеството в институцията.
Педагогическият съвет приема:
1. мерките за повишаване на качеството на образованието;
2. правилата за прилагане на вътрешната система за осигуряване на качеството и актуализацията им като част от правилника за дейността на обучаващата институция;
3. годишния план-график за провеждане на дейностите по самооценяване;
4. годишния доклад за резултатите от проведеното самооценяване.
Директорът на училището отговаря за функционирането на вътрешната система за осигуряване на качеството, като със заповеди:
1. организира изпълнението на следните дейности:
анализ на резултатите от изпълнението на целите на институцията;
анализ на силните и слабите страни, на възможностите и рисковете за развитието на институцията;
посочване на индивидуалния напредък на всеки ученик по отношение на неговите образователни резултати;
посочване на специфичните за институцията ключови фактори, които влияят на качеството на предоставяното образование;
планиране на ежегодните дейности за постигане на целите от стратегията за развитие на институцията;
изпълнение на планираните дейности от плана за действие към стратегията за развитие на институцията и реализиране на заложените в нея цели;
2. определя комисията, която извършва самооценяването – нейния състав, задачите и сроковете за изпълнение;
3. определя начина на участие на лицата, включени в процеса на самооценяване: ученици, учители, директор и родители;
4. утвърждава определените на подготвителния етап дейности, процедури, критерии, показатели и инструментите за самооценяване;
5. утвърждава преди края на учебната година доклада от самооценяването, който съдържа:
информация за вътрешната и външната среда, в която функционира институцията през периода на самооценяването;
данни за използваните инструменти при самооценяването;
данни за резултатите от самооценяването, сравнени с резултатите от предходното самооценяване;
анализ на резултатите от самооценяването;
предложения за мерки за внасяне на подобрения в работата на институцията с цел повишаване на качеството на предоставяното образование, както и за срокове за тяхното изпълнение.
Докладът от самооценяването е част от ежегодния отчет за изпълнението на плана за действие към стратегията за развитието на училището.
Правилата за прилагането на вътрешната система за осигуряване на качеството се разработват от комисията и се приемат от органа като част от правилника за дейността на обучаващата институция. Те включват:
1. правомощията на участниците във вътрешната система за осигуряване на качеството;
2. реда за организиране и провеждане на самооценяването;
3. реда и начина за съхранение на доказателствените материали за проведеното самооценяване;
4. взаимодействието на институцията със социалните партньори и другите заинтересовани страни за осигуряване на качеството;
5. начина за информиране на обществеността за получените резултати от проведеното самооценяване в обучаващата институция.
Годишният план-график съдържа дейностите по самооценяването, групирани по критериите за качество, като задължително се посочват видът на инструментариума към тях и сроковете и отговорните лица за изпълнението им.
План-графикът се утвърждава от директора на училището, съответно от ръководителя на институцията в началото на всяка учебна година.
При необходимост се предлагат на директора, съответно на ръководителя на институцията коригиращи мерки за изпълнение на годишния план-график. След утвърждаване на мерките се организира и координира изпълнението им.

УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ИЗМЕРВАНЕ НА ПОСТИГНАТОТО КАЧЕСТВО

Измерването на постигнатото качество на образованието и обучението се осъществява от институциите чрез прилагането на процедури по критерии и съответния инструментариум към тях за провеждане на дейностите по самооценяването.
Самооценяването е процес на изготвяне на вътрешна оценка на качеството на предоставяното образование чрез дейности, процедури и критерии, определени от училището.
Периодът за самооценяване за училищата е една учебна година.
Самооценяването се извършва от една комисия или от няколко комисии.
Самооценяването в училищата се извършва по предварително определени критерии и показатели към тях.
Критериите може да се групират по следните области на оценяване:
1. управление на институцията – ефективно разпределяне, използване и управление на ресурсите за повишаване на качеството на образование;
2. образователен процес – обучение, възпитание и социализация;
3. взаимодействие на всички заинтересовани страни.
Показателите към всеки критерий са количествени и/или качествени и определят равнището на качеството по съответния критерий.
Критериите се оценяват с точки, като максималният общ брой точки по всички критерии е 100.
Максималният брой точки за всеки критерий се разпределя по показатели в четири равнища на оценяване.
Постигнатото качество се определя чрез крайна оценка, която се формира от сбора от получените точки по всички критерии.
Крайната оценка на постигнатото качество може да e със следните количествени и качествени равнища:
1. отлично – при крайна оценка от 91 до 100 точки;
2. добро – при крайна оценка от 66 до 90 точки;
3. задоволително – при крайна оценка от 46 до 65 точки;
4. незадоволително – при крайна оценка до 45 точки включително.
Самооценяването се провежда по процедури, утвърдени от директора, съответно от ръководителя на институцията.
По всеки критерий се разработва процедура, която съдържа предмет и цел; инструментариум; описание на технологията на провеждане; вида на доказателствения материал (справка, контролна карта, протоколи, въпросници, анкети и други); начините на обработване на доказателствения материал; режима на съхранение и защита на информацията; отговорностите на лицата.
За проведеното самооценяване комисията по качеството изготвя годишен доклад, който включва: цел на самооценяването; информация за външната и вътрешната среда, в която функционира институцията през периода на самооценяването; резултати от самооценяването; сравняване на оценките по критериите с предходния период на самооценяване; анализ на получените резултати; постижения и добри педагогически практики; резултати от оценяването, нуждаещи се от подобрение, и предложение за коригиращи мерки и дейности.
Към доклада може да се прилагат графики, таблици, статистическа информация и други информационни материали.
Докладът от самооценяването се утвърждава от директора преди края на учебната година.

МИНИМАЛНИ РАМКОВИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА КАЧЕСТВОТО В ИНСТИТУЦИИТЕ

Усъвършенстването на процесите за управление на качеството се постига при спазване на следните изисквания от институцията:

1. Да подобрява работната среда чрез:
а) прилагане на механизми за адаптиране на обучаваните към средата на институцията;
б) осигуряване на достъпна архитектурна среда;
в) модернизиране на материално-техническата база и обновяване на информационната инфраструктура;
г) развитие на организационната култура в институцията.

2. Да осигурява развитие на персонала чрез:
а) подобряване на възможностите за допълнителна и продължаваща квалификация на учителите/преподавателите по специалността им от висшето образование, за подобряване на тяхната иновационна култура и личностна ефективност;
б) изграждане на култура за осигуряване на качеството;
в) създаване и поддържане на открита и ясна комуникация в институцията;
г) повишаване на ефективността на административното обслужване;
д) повишаване на мотивацията и инициативността на всички участници в процеса на образование и обучение.

3. Да подобрява резултатите от обучението чрез:
а) повишаване на мотивацията на обучаемите;
б) повишаване на дела на учениците, които работят активно за подобряване на своите образователни резултати;
в) намаляване на дела на рано отпадналите от обучението;
г) повишаване на дела на обучените, провели практическо обучение в реална работна среда;
д) създаване на механизъм за ранно предупреждение за различни рискове.

4. Да подобрява взаимодействието с местната общност, със социалните партньори, работодателски организации, университети и други заинтересовани страни чрез:
а) разширяване на възможностите за практическо обучение в реална работна среда;
б) проучване и прилагане на добри практики на сродни институции;
в) подобряване на възможностите за достъп до информация на участниците в образованието и обучението;
г) информиране на общността и заинтересованите страни за добрите практики и постиженията на институцията в областта на осигуряване на качеството на образованието и обучението;
д) участие в проекти, свързани с повишаване на качеството на образованието и обучението.

МЕТОДИЧЕСКО ПОДПОМАГАНЕ И МОНИТОРИНГ ЗА ПОВИШАВАНЕ НА КАЧЕСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО
(1) За осигуряване на качеството в институциите се осъществяват методическо подпомагане и мониторинг.
(2) Методическото подпомагане за разработване и функциониране на вътрешна система за осигуряване на качеството включва: консултиране, информиране, инструктиране и представяне на добри педагогически практики.
(3) Мониторингът е вътрешен и външен, като резултатите от него включват констатации, изводи и препоръки за вземане на информирани решения за усъвършенстване на процеса за осигуряване на качеството в съответната институция.
(4) Вътрешният мониторинг се осъществява от директора, съответно от ръководителя на институцията.
(5) Методическото подпомагане и външният мониторинг се осъществяват за училищата – от Министерството на образованието и науката и от регионалните управления по образованието, а за центровете за професионално обучение – от Националната агенция за професионално образование и обучение.

ФИНАНСИРАНЕ

 Дейностите за изграждане и функциониране на вътрешна система за осигуряване на качеството на образованието и обучението се финансират, както следва:
1. държавните и общинските училища – със средства от субсидия по формула и от собствени приходи;
2. центровете за професионално обучение и частните училища – със средства от собствени приходи.
 Институциите могат да ползват и други източници на финансиране – спонсорство, национални и международни програми и проекти и др.



Няма коментари:

Публикуване на коментар