понеделник, 23 октомври 2017 г.

Стратегия за превенция на ранното напускане на ученици

Утвърдена:
Директор  :
/Д.Бочуков/

        Стратегия за превенция
          на ранното напускане  на ученици
              от училище
на Основно училище “Неофит Рилски”,с.Горно Драглище,община Разлог,област Благоевград
                        ЗА ПЕРИОДА  2016 – 2020 г.









I. Идентифициране на рисковите фактори за преждевременно напускане ученици и анализ на влиянието на причини, водещи до непостъпване на ученици в първи клас и/или отпадане от училище
1. В ОУ”Неофит Рилски” с.Горно Драглище е разработена и утвърдена Стратегия за превенция на отпадането на ученици от училище, мерки за осигуряване на качествено и ефективно образование, ориентирано към подобряване на грамотността и повишаване на обучителните резултати.
2. В училището е направен  анализ и са дефинирани основните проблеми свързани с  децата застрашени от отпадане. Набелязани са дейностите свързани с проблема и са заложени като основен приоритет в Стратегията за развитие на училището 2016-2020 г.  От 2011г. до сега училището работи целенасочено за преодоляване на няколко основни фактора :
Социално – битови проблеми на ромите – бедност, безработица, лоши хигиенно-битови условия – за преодоляването на този проблем са предприети следните дейности: осигуряване на дрехи и обувки на учениците, чрез спонсорство; осигуряване на учебни помагала на социално слабите ученици; осигуряване на храна на учениците; осигурен достъп до интернет и библиотека за успешна интеграция; осигурени условия за занимания по интереси и спорт в училище.
ранна бременност и брак- превантивни мерки – лекции, открити уроци, мултимедийни презентации, беседи. Добра комуникация има училището с Агенция за закрила на детето. При всеки подаден сигнал за риск от отпадане на ученици, със съвместни усилия и ефективни действия, децата се реинтегрират в училище. Създадени са добри практики и механизми за действие.
неграмотност на родителите- родителски срещи, беседи, участие в състава на Училищното настоятелство, участие в тържества, мероприятия и инициативи.
миграция в страната и чужбина – този проблем е най-труден за преодоляване. В търсене на по-добри условия за препитание, голяма част от родителите мигрират. Част от децата мигрират с тях и прекъсват образованието си, връщайки се след месеци и години, или продължават обучението си или отпадат. По-голяма част от децата остават под грижите на много възрастни хора или без никакви грижи, което крие големи рискове от отпадане или за качеството им на обучение, поради чести отсъствия от училище и липса на контрол.
3.Работа на училището по програми и проекти:
Въвеждане на целодневната организация на учебния процес”- осигурено е целодневно обучение от І до VІІ клас.
1. В училището се работи индивидуално с изоставащи ученици  за достигане на ДОС.
2. В училището е осигурен равен достъп на всички деца за използване на материално-техническата база – 1 компютърен кабинет,  зали за занимания по интереси, физкултурен салон и спортна площадка. Учениците са включени във всички училищни и извънучилищни мероприятия, клубове, дейности, спортни занимания и турнири, конкурси и състезания.
3. В училището са предприети всички необходими десеграционни мерки.
4. С цел пълно обхващане на подлежащите ученици в първи и горните класове учители и класни ръководители обхождат домовете, говорят с родителите, сигнализират ръководството и съответните институции при необходимост от съдействие,поради което няма ученици подлежащи на обучение да не са записани или да не посещават учебните занятия.
5. Учителите и възпитателите в училището са обучени за работа с ученици в риск и работа в мултикултурна среда. Педагогическия персонал участва в разнообразни квалификационни форми на местно и национално ниво, както и в обучения по Проект BG 051 PO 001-3.1.03 “Квалификация на педагогическите специалисти” ОП “РЧР” съфинансиран от ЕСФ на ЕС за усъвършенстване на образователните условия за качествено образование и квалификацията на педагогическите специалисти за взаимодействие в мултиетническа образователна среда.
6. Училищното ръководство комуникира ефективно с всички заинтересовани страни по проблема за интеграция на ромските деца.
II.Причините за направените голям брой неизвинени отсъствия през миналата и през настоящата учебна година и липсата на мотивация за учене у учениците;
1. Увеличава се броят на учениците без родителски надзор и деца в риск – по голям обхват на задържането им в училище – обучение и възпитание под педагогически контрол.
2. Увеличава се линията на бедност и безработица сред малцинствата, което води до ограничаване на достъпа до училище от страна на родителите – подобряване на социалните мерки, но и тяхното обвързване с реално посещение на училище и детска градина.
3. Родителите и учениците разпознават основно правата си като малцинства и все по-трудно се адаптират към задълженията и отговорностите си. Злоупотребяват с малцинствени превилегии.
4. Големият брой училища на територията на общината, намалелият брой ученици и принципа на делегираните бюджети води до злоупотреби с цялостния образователно-възпитателен процес. Използват се различни прийоми за привличане на родители и деца от малцинствата, което още повече затруднява посещаемостта и качеството на образователния процес- необходимо е разработване на ясна концепция по проблема от страна на Общинска и/или Областна администрация.
5. Миграция към други населени места и чужбина.
6. Липса на законодателна промяна и гъвкавост при реинтеграцията на децата или превенция за отпадането им от училище.
7. Трудна адаптация на част от ромските деца към образователния процес и възпитателните дейности в училище.
8. Лоши хигиенно-битови условия на живот и  навици в семейството.
9. Нагласи и опити за сегрегация на ромските ученици, както от тяхна страна, така и от страна на родителите и учениците от другите етноси.
10. Привличане на учениците за работа в семейството, отглеждане на по-малки деца в семейството и възпрепятстване на посещението им в училище.


III.Предложения за алтернативни форми за ограмотяване на лица, които не са постъпвали в училище или отпаднали
Проблемите трудно се решават на училищно ниво. Необходими са конкретни действия и политики на национално и регионално ниво за успешното им преодоляване. Необходимо е подобряване на взаимодействието между заинтересованите страни по проблема, както и разработване на ясен и ефективен механизъм за взаимодействие и подкрепа между институциите.

Няма коментари:

Публикуване на коментар